Jag ger er min morgon jag ger er min dag.

Jag ger er min morgon jag ger er min dag.
Mannen i mitt liv. Foto Mikaela Sedin

söndag 20 november 2011

Godmorgon. vädret ute svänger precis som jag ! Igår sken solen och det var underbart, idag är det grått och 4 + grader! När vi la oss igår var det - 2,4  grader, visst är det väll alldeles galet! Förra året hade vi snö och kallt den här tiden, det var ljust och fint ute. Nu vet jag att all inte håller med, men visst är det finare med lite snö än detta gråa !? Man blir liksom lite piggare när det är ljust ute.
Jag har ju som ni sätt haft lite bekymmer med mina känslor och tankar som snurrat. nu tror jag att jag har kommit fram till hur jag ska göra, jag måste bara få dom där svaren och vinken om att jag väljer rätt väg.  Nu är det bara att hoppas att det kommer lösa sig till det bästa. Jag har en liten bit kvar tills det förhoppningsvis löser sig. Och att jag tillslut går åt rätt håll. Det känns i alla fall lättare i magen idag. Tänk att ibland räcker det med ett ända ord som gör att man klarnar.

Sitter och titta på Godmorgon, Titti på Rix morgon zoo pratade om sitt val att inte skaffa barn. Jag tycker hon sa det så himla bra och jag blir så irriterad över att folk överhuvud taget ifrågasätter varför man inte vill skaffa barn, och som hon sa, det handlar ju inte om att man inte tycker om barn. Jag tycker det är sunt att avstå om man nu känner att det är inget för mig. Likväl som dom som avstår faktiskt har rätt att ifråga sätta oss som skaffar barn om varför vi skaffar barn! Varför skaffar vi barn? Missförstå mig inte nu, Jag älskar mina barn och jag har alltid velat haft barn och är oerhört glad över att jag har dom även om man ibland undrade vad man har gjort som skaffat fyra barn. Men vilken förälder står inte där ibland och håller sig för huvudet och undrar, varför?  För mig är det enkelt, jag ville ha barn, det var min grej, jag ville vara fru och mamma som var hemma och tog hand om barnen och hemmet. 
Men vem ifrågasätter mig, varför skaffar du barn? Vad har du att erbjuda dom? Men dom som inte skaffar dom ifrågasätter man . Men hur kan du INTE vilja ha barn, barn är livet.
Nu ska jag igen skriva något som ni inte får missförstå, åter ,igen jag ångrar inte mina barn.....
Men med facit i handen så nu när man är gammal och klok ser jag annorlunda på detta. Och ser det jag inte såg förblindad av det rosenröda, goa och alldeles underbara med att få barn. Vilken värd föds dom till? Arbetslöshet, bostadslöshet.  Miljöförstörelse krig och elände. Våld, våld, våld runt oss på stan hela tiden. Då kan vi ge våra barn hur mycket kärlek som helst, detta kan vi inte skydda dom ifrån. Vi kan stötta dom och uppmuntra dom att skaffa bra utbildning och ge dom rätt verktyg för ett bra liv. Det man kan säga är att det är upp till var och en om man avstår från barn eller om man skaffar barn. Sluta med att ifrågasätta, räcker det inte bar med att dom inte vill ha barn. Det är som med feta och smala, Man säger gärna, vad smal du är, men säger man vad fet du är!? Eller, men varför skaffar Ni inte hund? Dom e so goa och ger en så mycket. Jag är glad att jag skaffat barn och även om dom inte haft det så lätt alla gånger och jag inte varit värdens bästa mamma så ser jag ju att några bra verktyg har dom fått med sig hemifrån dom har arbeten, tak över huvudet och alla har träffat bra killar. Dom kämpar med vardagen i med och motgångar. Och jag kan som alltid finnas där och stötta och ge råd. Jag sträcker på mig ialf jag är stolt över dom. Jag citerar åter igen denna kloka men oftast ifråga satta människa jag känner. "man måste räkna på om man har råd att skaffa barn, man bör ha en årslön sparad innan man skaffar barn". Han har  rätt, men jag vet att många även jag undrar hur f.n  kan man säga så. Men det ligger något i det.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar